MAJLIS SAMBUTAN MA'AL HIJRAH 1430 HIJRAH - SURAU ISTIQAMAH P18R8, PUTRAJAYA


Salammualaik...

MARHABBAN..MARHABBAN...1430 HIJRIYAH..

Sempena menyambut kehadiran tahun hijriyah yang baru...1430 hijrah Surau Istiqamah telah mengadakan majlis sambutan maal hijrah peringkat kariah Presint 18R8 pada hari Ahad 4 Januari 2009 bersamaan 7 Muharram 1430 hijrah yang lalu,

Majlis berlangsung dengan keadaan penuh mesra dan sederahana dengan kehadiran seramai lebih kurang 70 orang ahli kariah. Majlis bermula pada pukul 7.00 malam dengan kehadiran para jemaah dan disusuli dengan solat maghrib berjemaah.

Ustaz Yusoff Hassan daripada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), penceramah jemputan pada malam itu telah menyampaikan ceramah . Beliau telah menyentuh hakikat, pengertian hijrah itu sendiri..apakah itu 'pengorbanan'. Rasullullah S.A.W telah berhijrah ke Madinah bersama-sama kaum muslimin dengan brjalan kaki sejauh lebih kurang 400 KM, untuk mengembangkan islam, mereka diselubungi dengan kesusahan, penderitaan semata-mata kerana islam..kerana Allah dan Rasul..bagaimana dengan kita sekarang ini ??..

Hadirin begitu khusyuk mendengar tazkirah dan tersentuh apabila diceritakan pada masa ceramah disampaikan lebih 200 insan muslimin dan muslimat telah dibunuh kejam oleh israel laknatuLlah di palestin pada masa itu, sedangkan kita di Malaysia masih aman, beribadat menyembah Allah..anak-anak masih riang bermain dengan kita, masih aman, bersyukurlah...

Ceramah berakhir pada pukul 9.00 malam dengan selepas itu solat isyak diadakan dengan berjemaah diimamkan oleh Ustaz Yussof sendiri.

Selepas itu jamuan ringan diadakan .

No comments:

Post a Comment