KULIAH TAFSIR OLEH USTAZ ABU BAKAR

Salamualaik...

Pada 8 Januari 2009 Ustaz Abu Bakar daripada Shah Alam telah menyampaikan kuliah bulanan beliau bagi pertama kali dalam Bulan Januari 2009, dan pertama kali bagi tahun 2009 ini. Kuliah pada tahun ini dimulakan dengan tafsir Surah Yassin.
Beliau yang merupakan abang kepada Saudara Pengerusi Surau Istiqamah Saudara Muhammad Omar Farouq bin Yahya memulakan kuliah dengan menekankan bahawa diantara cara untuk kita mendapat hidayat daripada Allah S.W.T ialah dengan menyibukkan diri kita dengan memabaca Al-Quran Al-Karim. Ini sesuai dengan salah satu daripada Al-Hadith yang antara lainnya bermaksud.."Daripada Abu Zhar RadiAllah Hu'anh " Berikanlah Nasihat padaku Ya Rasullullah, Rasullullah S.A.W bersabda, wajibkanlah kamu supaya bertakwa kepada Allah S.W.T, berikanlah lagi nasihat padaku, kemudian Rasullullah S.A.W bersabda, sibukkanlah dirimu dengan membaca AL-Quran. 1 perkataan Al-Quran sekiranya dibaca akan mendapat 10 pahal kebajikan, dan bayangkanlah sekirany Al-Quran dibaca setiap hari sehingga berjuzuk-juzuk?.

Salah satu contoh bagi menunjukkan begitu tinggi nya ganjaran bagi mereka yang membaca Al-Quran ialah pahala membaca SUratul Ikhlas. Sekiranya membaca suratul ikhlas sebanyak 3 x akan mendapat sebanyak 3/4 pahala membaca keseluruhan Al-quran. dan ada diantara pendapat 3 x membaca keseluruhan Al-Quran. Muslimin dan juga muslimat adalah ditekankan untuk bertanggungjawab dengan Al-Quran dan memberi "hak" Al-Quran itu, dan Hak Al-Quran itu adalah membacanya.

Daripada Anas bin Malek R.A, Sesungguhnyadalam setiap benda ada Hati, Jantung.....dan Hati Al-Quran itu adalah Yassin. Anas bin Malek adalah merupakan Kaim (Kadam) bagi Rasullullah S.A.W selama 20 tahun. Banyak yang beliau perolehi daripada Rasullullah S.A.W.

Surah Yassin

Pengenalan

Surah Yassin dikenali dengan beberapa nama diantaranya ialahMu' zomah / Azim yang bermaksud "agung". Sebelum diturunkan di dalam kitab Al-Quran, Surah Yassin telah diturunkan di dalam kitab Taurat dan telah diberi nama "Noimah yang bermaksud " Keberkatan".

Antara nama-nama lain bagi surah yassin ialah:

Mudhafa'ah = Yang menghalang / mempertahankan diri - Membaca Surah Yassin dapat menjauhkan diri kita daripada bala Allah, Bencana DSB.

Qodhiah = Menyempurnakan Hajat - Membaca Yassin dapat memudahkan jalan bagi kesulitan yang dihadapi. InsyaAllah.

Surah Yassin sekiranya diamalkan / disemarakkan dengan membacanya pada malam hari, InsyaAllah kita akan mendapat keredhaan Allah dan Allah akan mengampunkan dosa-dosa kita. Jika dibaca kepada merekayang sedang menghadapi sakaratulmaut, insyaAllah akan dipermudahkan keluarnya roh , dan bagi yang sakit akan disembuhkan.

Ayat 1

يسٓ Huruf "Yasin", adalah huruf "Muqotto'ah"-ayat terpotong, ayat seperti ini terdapat juga di dalam surah, surah lain di dalam Al-Quran. Ayat seperti ini menunjukkan bahawa betapa hebatnya Allah S.W.T dengan memberi mukjizat ayat Al-Quran yang tidak boleh diungkap oleh umat manusia, Abdullah bin Abbas R.A mengatakan bahawa hurufس ituadalah namaAllah S.W.T. Ayat ini juga merupakan seolah-olah "Kod Rahsia" antara Allah dan Rasulnya- hanya Allah dan Rasulnya yang tahu. يسٓ juga ada sesetengah pendapat merupakan "short form" bagi wahai manusia! bagi setengah-setengah pendapat, dan ada juga pendapat mengatakan bahawa ia adalah nama panggilan nabi S.A.W, daripada nama yang dipendekkan. Kalimah يسٓ ini tidak diperseruji oleh Imam Malik R.A untuk diberikan nama kepada manusia, beliau berfatwa yang kalimah tersebut hanya layak kepada Allah S.W.T sahaja. Akan tetapi bagi sesetengah ulama ianya boleh dengan syarat tidak boleh sama ejaan / kalimah yang di dalam Al-Quran itu (يسٓ).

Ayat 2-3

وَٱلۡقُرۡءَانِ ٱلۡحَكِيمِ (٢) إِنَّكَ لَمِنَ ٱلۡمُرۡسَلِينَ (٣)

Demi Al-Quran yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh, (2) Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad adalah seorang Rasul) dari Rasul-rasul yang telah diutus, (3)

Ayat ini merupakan jawapan daripada Allah S.W.T kepada mereka yang tidak boleh menerima Nabi Muhammad S.A.W sebagai Rasul Allah kerana ramai diantara Nabi dan Rasul adalah dari kalangan Yahudi, Kaum Bani Israel, mereka kata Nabi Gila dan Sesat, walaupun mereka mempertikaikan Nabi Muhamad S.A.W sebagai Nabi dan Rasul sehingga ke hari ini, sebelum itu pun nab-nabi yang diutuskan oleh Allah S.W.T kepada mereka tidak meninggalkan apa-apa kesan kepada mereka pun, malah mereka membunuh nabi-nabi merekatersbut. Mereka mengatakan nabi sesat dan gila.

Nabi S.A.W adalah diutuskan untuk memberi amaran kepada mereka-mereka itu, iaitu para manusia, kita semua, sebab itu kita hendaklah selalu membaca Al-Quran dan Tafsirnya sekali kerana banyak ayat2 amaran daripada Allah S.W.T seperti surah Haqqah.

AYAT 4-6

عَلَىٰ صِرَٲطٍ۬ مُّسۡتَقِيمٍ۬ (٤) تَنزِيلَ ٱلۡعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ (٥) لِتُنذِرَ قَوۡمً۬ا مَّآ أُنذِرَ ءَابَآؤُهُمۡ فَهُمۡ غَـٰفِلُونَ (٦)

Yang tetap di atas jalan yang lurus (agama Islam). (4) Al-Quran itu, diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, (5) Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai. (6)

Sebelum diutuskan Nabi S.A.W kepada kaum musyirikin, sebelum itu telah diutuskan Nabi Ismail untuk bertujuan memberi peringatan kepada kum mereka. Antara Nabi Ismail hinggalah kepada NAbi S.A.W merupakan satu jarak masa yang panjang dan mereka masih belum berubah, masih di dalam kesesatan. Mereka tidak mahu mengikuti apa yang telah diajarkan oleh Nabi-Nabi dan Rasul-rasul sebelum mereka.

Ayat 7-8

إِنَّا جَعَلۡنَا فِىٓ أَعۡنَـٰقِهِمۡ أَغۡلَـٰلاً۬ فَهِىَ إِلَى ٱلۡأَذۡقَانِ فَهُم مُّقۡمَحُونَ (٨) وَجَعَلۡنَا مِنۢ بَيۡنِ أَيۡدِيہِمۡ سَدًّ۬ا وَمِنۡ خَلۡفِهِمۡ سَدًّ۬ا فَأَغۡشَيۡنَـٰهُمۡ فَهُمۡ لَا يُبۡصِرُونَ

Demi sesungguhnya, telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka, kerana mereka tidak mahu beriman. (7) Sesungguhnya Kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai) belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak. (8)

Merupaka ayat amaran daripada Allah S.W.T untuk mereka yang kufur, syikrik DSB. mereka akan diazab oleh Allah S.W.T dengan diikat leher dengan tangan mereka dan dijadikan didepan mereka dinding( benda yang menghalang mereka daripada mereka melihat di hadapan mereka). Ada pendapat rantai yang digunakan untuk mengikat mereka ini adalah sepanjang 70 hasta.

Ayat 10

وَسَوَآءٌ عَلَيۡہِمۡ ءَأَنذَرۡتَهُمۡ أَمۡ لَمۡ تُنذِرۡهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ (١٠)

Sesungguhnya peringatan dan amaran (yang berkesan dan mendatangkan faedah) hanyalah yang engkau berikan kepada orang yang sedia menurut ajaran Al-Quran serta ia takut (melanggar perintah Allah) Ar-Rahman semasa dia tidak dilihat orang dan semasa dia tidak melihat azab Tuhan. Oleh itu berilah kepadanya berita yang menggembirakan dengan keampunan dan pahala yang mulia.

ini menceritakan kesedihan dan dukacita Nabi tentang kematian bapa saudaranya yang tercinta iaitu Abi Thalib yang meninggal masih dalam keadaan tidak beriman kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah menurunkan ayat ini, untuk mengembirakan Rasul S.A.W dimana hidayah Allah, iman hanya Allah yang maha mengetahui, berkuasa sahaja yang layak memberi kepada sesiapa yang diingini. Tugas Rasul adalah hanya untuk menyampaikan sahaja.

Kuliah akan disambung pada masa akan datang (sila rujuk jadual pengajian di blog ini)

Wassalam.

No comments:

Post a Comment